„Ha két ember találkozik egymással, ugyanaz történik, mint a kémiai elemek találkozásakor. Ha a találkozás egyáltalán létrejön, mind a kettő megváltozik.”

Carl Gustav Jung

A mediáció – avagy alternatív vitarendezés-, a vitás felek közötti kommunikációs rést (néha szakadékot) igyekszik áthidalni, segítve a feleket saját érzéseik kifejezésében és lehetőleg egy egyezséggel záruló saját megoldás megtalálásában – mindezt bírói vagy ügyvédi segítség nélkül, – jellemzően gyorsabban, hatékonyabban és olcsóbban.

Mit tesz és mit nem tehet egy mediátor:

A mediátor az a szakember, aki vitás kérdésekben közvetít az ügyfelek között, segíti a konfliktuskezelést, kíséri a problémamegoldás folyamatát.

Titoktartási kötelezettsége van (még bírósági per során sem hívható be tanúnak). Megteremti az Ön számára azt a biztonságos és egyenlő feltételekkel bíró terepet, ahol őszintén elmondhatja az álláspontját.

A mediációs folyamat szabályait és kereteit közös egyeztetés mentén megállapítja, s az ülések során betartatja mindkét féllel.

Fő szempontja, hogy mindkét fél őszintén, nyíltan és játszmáktól mentesen képes legyen kimondani a gondolatait és meg tudja fogalmazni az üggyel kapcsolatos érzéseit. A teljes folyamat – és annak részegységei – során óvja és támogatja a feleket, minden félnek igyekszik az egyenlő esélyeket biztosítani.

A mediátori hármas szabályt mindig betartja, miszerint nem ítélkezik, nem tanácsol és nem dönt a felek helyett. Kérdéseivel, tisztázó mondataival és összefoglalásával segíti a felek közötti kommunikációt és az ügy jobb/mélyebb szintű megértését, de nem mond véleményt és nem sugall megoldást.
Célja, hogy a felek maguk találják meg a saját megoldásukat a vitás helyzetükre, azt a kompromisszumot, mellyel képesek hosszú távon is kiegyezni és megelégedni.

Mindezt, mint alternatívát ajánl fel a rendszerint rengeteg időt, energiát és pénzt felemésztő pereskedés helyett – vagy azt megelőzendő, esetleg lerövidítendő.

Mediáció kontra bírósági per – Miben más, milyen pluszt tud nyújtani a mediáció, a polgári peres eljárással szemben?

  • maguk az érintettek döntenek, nem egy kívülálló, az esetet teljeskörűen nem ismerő bíró, ezáltal hosszabb távon is mindkét fél számára elégedettséget hozó eredmény születhet
  • az addig ki nem mondott vagy meg nem fogalmazott érzések és rejtett szükségletek is terítékre kerülnek, nem csak a jogilag értelmezhető tények
  • kiemelt fontosságú a felek közötti hosszú távú jó viszony megteremtése és/vagy megőrzése és nem csak a jogszabályok szerinti igazságtétel
  • gyorsabban lezajlódó folyamat, mint egy bírósági per, így az érintettek (a felek és a környezetük is) kevesebb ideig szenvednek az átmeneti állapottól, hamarabb nyernek megoldást és megnyugvást
  • önkéntes a folyamatban való részvétel, tehát nincs kötelezettség sem a részvételre, sem a megállapodásra, vagyis nem kell kényszerítő eszközök hatására kényszer-megállapodásra jutni
  • minden érintettnek segíti a hatékonyabb kommunikációját
  • minden érintett megláthatja a többiek nézőpontját, megértheti azok mozgatórugóit
  • majdnem minden vitás kérdésben alkalmazható (kivétel pl.: bűnügy,alapérték ellentétek) , ahol a felek hajlanak a megállapodásra, hajlandók tevőlegesen részt venni a megegyezés folyamatában, és ehhez segítséget kérnek (legalább az egyikük)

Tipikus helyzetek, amikben a mediáció sokat segíthet Önnek:

  • Ha van olyan elmérgesedett konfliktusa, ahol esetleg már nem is kommunikálnak egy ideje,
  • Ha egy konfliktusa annyi energiát vesz el öntől vagy olyan folyamatos stresszt okoz, ami már az életminőségét rontja,
  • Ha szeretné megmenteni párkapcsolatát,
  • Ha szeretné rendbe hozni a családi/rokoni kapcsolatait,
  • Ha kamasz gyermekével már régóta nem tud indulatmentesen kommunikálni,
  • Ha munkahelyi kapcsolatát szeretné konfliktus mentesebbé tenni,
  • Ha már a válást fontolgatja, de adna még egy esélyt a kapcsolatának a végső döntés előtt,
  • illetve, ha békésen szeretne elválni és fontos lenne önnek megőrizni egy normális viszonyt az exével,

… és mindezt szeretné, diszkréten, bizalmasan, biztos környezetben és egyenlő feltételek mentén elrendezni, – vagy csak támogatást kapni, mert egyedül erre nem érzi magát elég erősnek, – akkor önnek egy mediációban való részvétel biztosan sokat segíthet, s én, mint mediátor, folyamatosan tudom önt támogatni az egész folyamat során.

A mediációs eljárásban a felek közösen fogalmazzák meg céljaikat és kölcsönösen elfogadható megállapodásra törekszenek. A feleknek egymással együttműködve kell eljutniuk – a mediátor folyamatos segítése és támogatása mellett – a mindannyiuk számára elfogadható és betartható megállapodás megfogalmazásáig. Nagyon fontos az eljárás során az a látásmód-váltás, melyben a felek megtapasztalják, hogy képesek saját érdekeiket és álláspontjukat képviselni.

Az ügyfelek felelőssége:

Azok az esetek mediálhatók, ahol a felek rendelkeznek a helyzet belátásával, a nézőpontváltás és az együttműködés képességével.
Azaz meg akarják oldani a konfliktusaikat, hajlandóak ezért aktívan tenni, keresik a megoldási lehetőségeket, valamint készek elismerni saját felelősségüket is a konfliktus kialakulásában – s mindezt saját elhatározásból, önkéntes részvétellel teszik meg.

Az ügyfélnek joga van a teljes eljárásban ahhoz, hogy:

meggondolja magát, nemet mondjon, tisztelettel bánjanak vele, odafigyeljenek rá és komolyan vegyék, egyenrangú félként kezeljék, ne ítélkezzenek felette, ne minősítsék, engedjék az érzelmeit-érzéseit-szükségleteit kifejezhesse.

Sikeres mediáció legnagyobb hátráltatói:

  • őszintétlenség
  • hátsó szándék
  • manipuláció
  • játszmázás
  • kontrollálatlan indulatok
  • sztereotípiák, előítéletek
  • vélt sérelmek nem kimondása
  • saját álláspont kimondásától való félelem
  • saját szükséglet fel nem ismerése vagy nem kimondása

Sikeres mediáció legfontosabb építőkövei:

  1. értő figyelem
  2. empátia
  3. titoktartás
  4. tisztelet
  5. együttműködési készség
  6. önkéntes résztvétel
  7. tiszta kommunikáció (őszinte, nyílt, nem bántó)
  8. önfegyelem
  9. önreflexió
  10. megoldásközpontúság
  11. jövőre fókuszáló nézőpont

Mediátori tevékenységemet az Igazságügyi Minisztérium Közvetítői névjegyzékében szereplő hivatalos közvetítőként végzem. Nyilvántartási számom: T/003349

A különböző típusú mediációkról bővebb információt a főmenübe visszatérve, a Mediáció menüpont melletti fülecskét lenyitva talál.