„Ha két ember találkozik egymással, ugyanaz történik, mint a kémiai elemek találkozásakor. Ha a találkozás egyáltalán létrejön, mind a kettő megváltozik.”
Carl Gustav Jung
A mediáció – avagy alternatív vitarendezés-, a vitás felek közötti kommunikációs rést (néha szakadékot) igyekszik áthidalni, segítve a feleket saját érzéseik kifejezésében és lehetőleg egy egyezséggel záruló saját megoldás megtalálásában – mindezt bírói vagy ügyvédi segítség nélkül, – jellemzően gyorsabban, hatékonyabban és olcsóbban.
Mit tesz és mit nem tehet egy mediátor:
A mediátor az a szakember, aki vitás kérdésekben közvetít az ügyfelek között, segíti a konfliktuskezelést, kíséri a problémamegoldás folyamatát.
Titoktartási kötelezettsége van (még bírósági per során sem hívható be tanúnak). Megteremti az Ön számára azt a biztonságos és egyenlő feltételekkel bíró terepet, ahol őszintén elmondhatja az álláspontját.
A mediációs folyamat szabályait és kereteit közös egyeztetés mentén megállapítja, s az ülések során betartatja mindkét féllel.
Fő szempontja, hogy mindkét fél őszintén, nyíltan és játszmáktól mentesen képes legyen kimondani a gondolatait és meg tudja fogalmazni az üggyel kapcsolatos érzéseit. A teljes folyamat – és annak részegységei – során óvja és támogatja a feleket, minden félnek igyekszik az egyenlő esélyeket biztosítani.
A mediátori hármas szabályt mindig betartja, miszerint nem ítélkezik, nem tanácsol és nem dönt a felek helyett. Kérdéseivel, tisztázó mondataival és összefoglalásával segíti a felek közötti kommunikációt és az ügy jobb/mélyebb szintű megértését, de nem mond véleményt és nem sugall megoldást.
Célja, hogy a felek maguk találják meg a saját megoldásukat a vitás helyzetükre, azt a kompromisszumot, mellyel képesek hosszú távon is kiegyezni és megelégedni.
Mindezt, mint alternatívát ajánl fel a rendszerint rengeteg időt, energiát és pénzt felemésztő pereskedés helyett – vagy azt megelőzendő, esetleg lerövidítendő.
Mediáció kontra bírósági per – Miben más, milyen pluszt tud nyújtani a mediáció, a polgári peres eljárással szemben?
- maguk az érintettek döntenek, nem egy kívülálló, az esetet teljeskörűen nem ismerő bíró, ezáltal hosszabb távon is mindkét fél számára elégedettséget hozó eredmény születhet
- az addig ki nem mondott vagy meg nem fogalmazott érzések és rejtett szükségletek is terítékre kerülnek, nem csak a jogilag értelmezhető tények
- kiemelt fontosságú a felek közötti hosszú távú jó viszony megteremtése és/vagy megőrzése és nem csak a jogszabályok szerinti igazságtétel
- gyorsabban lezajlódó folyamat, mint egy bírósági per, így az érintettek (a felek és a környezetük is) kevesebb ideig szenvednek az átmeneti állapottól, hamarabb nyernek megoldást és megnyugvást
- önkéntes a folyamatban való részvétel, tehát nincs kötelezettség sem a részvételre, sem a megállapodásra, vagyis nem kell kényszerítő eszközök hatására kényszer-megállapodásra jutni
- minden érintettnek segíti a hatékonyabb kommunikációját
- minden érintett megláthatja a többiek nézőpontját, megértheti azok mozgatórugóit
- majdnem minden vitás kérdésben alkalmazható (kivétel pl.: bűnügy,alapérték ellentétek) , ahol a felek hajlanak a megállapodásra, hajlandók tevőlegesen részt venni a megegyezés folyamatában, és ehhez segítséget kérnek (legalább az egyikük)
Tipikus helyzetek, amikben a mediáció sokat segíthet Önnek:
- Ha van olyan elmérgesedett konfliktusa, ahol esetleg már nem is kommunikálnak egy ideje,
- Ha egy konfliktusa annyi energiát vesz el öntől vagy olyan folyamatos stresszt okoz, ami már az életminőségét rontja,
- Ha szeretné megmenteni párkapcsolatát,
- Ha szeretné rendbe hozni a családi/rokoni kapcsolatait,
- Ha kamasz gyermekével már régóta nem tud indulatmentesen kommunikálni,
- Ha munkahelyi kapcsolatát szeretné konfliktus mentesebbé tenni,
- Ha már a válást fontolgatja, de adna még egy esélyt a kapcsolatának a végső döntés előtt,
- illetve, ha békésen szeretne elválni és fontos lenne önnek megőrizni egy normális viszonyt az exével,
… és mindezt szeretné, diszkréten, bizalmasan, biztos környezetben és egyenlő feltételek mentén elrendezni, – vagy csak támogatást kapni, mert egyedül erre nem érzi magát elég erősnek, – akkor önnek egy mediációban való részvétel biztosan sokat segíthet, s én, mint mediátor, folyamatosan tudom önt támogatni az egész folyamat során.
A mediációs eljárásban a felek közösen fogalmazzák meg céljaikat és kölcsönösen elfogadható megállapodásra törekszenek. A feleknek egymással együttműködve kell eljutniuk – a mediátor folyamatos segítése és támogatása mellett – a mindannyiuk számára elfogadható és betartható megállapodás megfogalmazásáig. Nagyon fontos az eljárás során az a látásmód-váltás, melyben a felek megtapasztalják, hogy képesek saját érdekeiket és álláspontjukat képviselni.
Az ügyfelek felelőssége:
Azok az esetek mediálhatók, ahol a felek rendelkeznek a helyzet belátásával, a nézőpontváltás és az együttműködés képességével.
Azaz meg akarják oldani a konfliktusaikat, hajlandóak ezért aktívan tenni, keresik a megoldási lehetőségeket, valamint készek elismerni saját felelősségüket is a konfliktus kialakulásában – s mindezt saját elhatározásból, önkéntes részvétellel teszik meg.
Az ügyfélnek joga van a teljes eljárásban ahhoz, hogy:
meggondolja magát, nemet mondjon, tisztelettel bánjanak vele, odafigyeljenek rá és komolyan vegyék, egyenrangú félként kezeljék, ne ítélkezzenek felette, ne minősítsék, engedjék az érzelmeit-érzéseit-szükségleteit kifejezhesse.
Sikeres mediáció legnagyobb hátráltatói:
- őszintétlenség
- hátsó szándék
- manipuláció
- játszmázás
- kontrollálatlan indulatok
- sztereotípiák, előítéletek
- vélt sérelmek nem kimondása
- saját álláspont kimondásától való félelem
- saját szükséglet fel nem ismerése vagy nem kimondása
Sikeres mediáció legfontosabb építőkövei:
- értő figyelem
- empátia
- titoktartás
- tisztelet
- együttműködési készség
- önkéntes résztvétel
- tiszta kommunikáció (őszinte, nyílt, nem bántó)
- önfegyelem
- önreflexió
- megoldásközpontúság
- jövőre fókuszáló nézőpont
Mediátori tevékenységemet az Igazságügyi Minisztérium Közvetítői névjegyzékében szereplő hivatalos közvetítőként végzem. Nyilvántartási számom: T/003349
A különböző típusú mediációkról bővebb információt a főmenübe visszatérve, a Mediáció menüpont melletti fülecskét lenyitva talál.