Személyiségfejlesztés az én olvasatomban

Magyarországon 2022-től vált felső fokú (diplomás) szinten is elismert szakképesítéssé az érzelmi intelligencia fókuszú személyiségfejlesztés, egyszerűbben megfogalmazva az „egészséges emberek pszichológusa”, mint hivatás.

Ennek keretében érzelmi kompetenciák (pl: öntudatosság, önszeretet, önkontroll, indulatkezelés, együttműködési készség, empátia… stb.) fejlesztésre – akár egyéni foglalkozások, akár csoportos tréningek formájában lehetőség nyílik.

Idén (2025.jún.) fejezem be a Személyiségfejlesztő Akadémia Magyarországon egyedülálló, integratív – tehát sokféle módszert és látásmódot kombináló – pszichológiai módszerekkel és önismerettel kiegészített képzését.
Teljes erőmmel és energiámmal igyekszem majd segíteni a magukat mélyebben megismerni és önismeretben fejlődni vágyókat.
Folyamatosan szeretném megosztani a klienseimmel az általam tanultakat és megtapasztaltakat, hogy a saját érzelmeik megismerése, megértése és kifejezése révén egy boldogabb és teljesebb életet teremthessenek maguknak, valamint segíthessék a környezetükben élőket is ezen az úton.

Kiemelt szerepet szánok a fejlesztés során az asszertív kommunikációs technikák (szükségletek felismerése és kommunikálása; a másik fél igényeinek tiszteletben tartása… stb) elsajátításának és rendkívül hatékonynak ítélem meg az erőszakmentes kommunikáció gyakorlatban történő alkalmazását is.

A különféle módszerekkel lehetővé válik az őszintébb kommunikáció, az igények lelkiismeret-furdalás nélküli kifejezése, a konfliktusok hatékonyabb kezelése… mindezek által pedig egy önazonosabb és őszintébb, ezáltal boldogabb élet elérése.

Aki el tudja magát kötelezni egy hosszabb önismereti fejlődési úton és készen áll ezért aktívan tenni, azt segíteni tudom egy olyan fejlődési folyamatban, ahol az érzelmi intelligencia azon területeit monitorozzuk, mint az önreflexió, az önszeretet, az együttműködési készség, az önkifejezés, az önérdek-érvényesítés és az önbizalom.

A segítő beszélgetések, fejlesztő játékok, képi kifejezéspszichológiai eszközök és egyéb módszerek segítségével fokozatosan, mindenki a saját tempójában tud elmerülni az önfejlesztésben.

Ha felkeltettem az érdeklődésedet, a Kapcsolat menüpontban megtalálod az elérhetőségeimet – keress bizalommal!

Mi az a személyiségfejlesztés?

A személyiségfejlesztés valójában az érzelmi intelligencia (EQ) fejlesztését jelenti.
És az EQ miből áll? Az érzelmek megértéséből és az érzelmekkel való bánásmód képességéből. Mindkettő gyakorlással és tanulással fejleszthető. 

Mit csinál a személyiségfejlesztő?

Elkötelezetten, teljes odafigyeléssel és elfogadással segíti a klienset abban, hogy az jobban megérthesse önmagát, az érzéseit és az indulatait; megismerhesse saját – akár elfojtott, elfelejtett – múltját, felszínre hozhassa valódi értékeit, megtalálja a belső békéjét.

Konkrétan mit csinál egy személyiségfejlesztő? 

  1. érzelmi tudatosságot fejleszt, segíti kliensét felismerni valódi érzéseit és azok hatásait másokra, azonosítani a kiváltó okokat (mitől válok kontrollálatlanul dühössé? miért bántok másokat vagy önmagamat? milyen érzéseket érzek és ezek milyen hatással vannak a környezetemre? milyen vagyok én valójában? hogyan lehetek jobb ember? hogyan lehetek kiteljesedett ember?)
  2. önértékelést fejleszt, reális önkép kialakításához segít (miben vagyok erős, és miben gyenge? merre fejlődhetek tovább és mik a korlátaim?)
  3. önbizalmat erősít, feltárja a kliens korábbi megéléseit, ahol képes volt megtenni valamit és hitt önmagában (meg tudom csinálni, mert már korábban is sikerült)
  4. önkontrollt (önuralmat) fejleszt olyan gyakorlatokon keresztül, ahol a kliens megtanulhatja a viselkedése „kordában tartását”, visszanyerheti a dühe feletti ellenőrzési képességét
  5. társas készségeket is fejleszt: kommunikációs tréningeket tart, csoportos önismereti tréningeket vezet, együttműködési készségeket (kooperációt) segít kialakítani csoportos feladatokon, játékokon keresztül csapatoknak, munkahelyi közösségeknek, iskolai csoportoknak

Ki az a személyiségfejlesztő?

„Az egészséges emberek pszichológusa”.
Gyakorlatorientált elméleti tudással és gyakorlati tapasztalattal rendelkező, felsőfokú végzettséggel bíró segítő szakember, aki mély önismerettel és érett személyiséggel rendelkezik.

Segítséget tud nyújtani egészséges emberek krízishelyzeteiben és elakadásaiban, aktuális vagy életvezetési problémáik esetén, fel nem dolgozott traumák feltárásában, a stressz csökkentésében és a kiégés megelőzésében. Súlyosabb esetekben pedig specializálódott szakemberhez (pszichológus, pszichiáter) irányítja a klienset.

Mitől integratív a fejlesztés?

Az integratív szemlélet azt jelenti, hogy a fejlesztő nincs kötve egyetlen módszer alkalmazásához, mint sok egyéb segítő szakmában dolgozó (pl: a sématerapeuta a sématerápiában leírt módszertan alapján segít).

A személyiségfejlesztő nagyon sokféle módszert tanult, s ezen eszközöket szabadon, a kliens igényeihez és pillanatnyi állapotához igazodva tudja megválasztani.

Tehát éppúgy használhat EQ teszteket, mint rendszerállítást, vagy imaginatív technikákat (ellazult állapotban végzett trauma-feldolgozás), asszociációs kártyákkal feladatokat, segítő beszélgetést, kognitív eszközöket, álomelemzést… stb. Tehát az eszköztára sokszorosa az „egyszerű” pszichológusénak.

A személyiségfejlesztők ETIKAI KÓDEX-ének legfontosabb elemei:

  • Tisztelet és nyitottság: A személyiségfejlesztők tiszteletben tartják az emberi élet méltóságát és a klienseik érdekeit. Nyitottak a fejlődésre, a szakma megmutatására a közvélemény felé
  • Önkéntes részvétel a folyamatban: A személyiségfejlesztés csak a kliens és a személyiségfejlesztő teljes önkéntességén alapulhat.
  • Megkülönböztetés tilalma: A személyiségfejlesztők nem különböztetnek meg klienst faji, nemzetiségi, vallási okok miatt. De a fejlesztőt megilleti a „megtagadás” joga, különösen akkor, ha a feladat meghaladja kompetenciáit.
  • Kompetencia-határok tartása: A személyiségfejlesztők felismerik és betartják kompetenciájuk határait.
  • Elérhetőség a folyamat után is: A személyiségfejlesztők a személyiségfejlesztés befejezése után is elérhetőek maradnak klienseik számára.
  • Személyes előny kihasználásának tilalma: A személyiségfejlesztők nem használják a személyiségfejlesztő-kliens kapcsolatot személyes előny szerzésére.
  • Szexuális kapcsolat tilalma: A személyiségfejlesztők nem létesítenek szexuális kapcsolatot klienseikkel.
  • Tájékoztatási kötelezettség: A folyamat megkezdésekor tájékoztatást adnak a keretekről, szabályokról, lehetőségekről… szerződés formájában;
  • Titoktartási kötelezettség: személyes adatokra, pszichés állapotra, megismert információkra
  • Indokolt ideig fennálló fejlesztés: csak addig folytatják a fejlesztő kapcsolatot klienseikkel, ameddig az szakmailag indokolt és a kliensek a személyiségfejlesztésből profitálnak.
  • Elkötelezettség és felelősség: A szakember elkötelezett a kliensek személyes fejlődése iránt, és felelősséget vállal a folyamatok során alkalmazott módszerek és technikák hatékonyságáért. Együttműködik más szakemberekkel, ha szükséges, és biztosítja a kliensek számára a legjobb elérhető támogatást.​
  • Feddhetetlenség: A személyiségfejlesztő szakember tevékenységét őszinteség, pontosság és becsületesség jellemzi. Nem manipulálja a klienseket, és nem vállal olyan kötelezettséget, amelynek nem tud eleget tenni.​
  • Szakszerűség: A szakember tisztában van saját kompetenciájának határaival, és csak olyan feladatokat vállal el, amelyekhez megfelelő képzettséggel és tapasztalattal rendelkezik. Folyamatosan törekszik tudása fejlesztésére és a legújabb szakmai ismeretek alkalmazására.​
  • Segíteni akarás: A személyiségfejlesztő szakember legfőbb célja a kliensek segítése, fejlődésük elősegítése. Minden tevékenysége során szem előtt tartja, hogy ne ártson másoknak.​
  • Bizalom és együttműködés: A szakember bizalmi kapcsolatot épít ki a klienssel, amely alapja a közös munkának. Tisztázza a közös célokat, és biztosítja a kliens számára a szükséges támogatást a fejlődés során.​
  • Képzés és szupervízió: A személyiségfejlesztő szakember folyamatosan részt vesz szakmai képzéseken és szupervíziókon, hogy tudását naprakészen tartsa és biztosítsa a legmagasabb szintű szolgáltatást a kliensek számára.​
  • Etikai kérdések kezelése: Amennyiben etikai dilemma merül fel, a szakember konzultál más tapasztalt szakemberekkel, és szükség esetén etikai bizottsághoz fordul a helyes eljárás meghatározása érdekében.​